V18 för grupp 3c och V19 för 3ab 1 och 3ab 2

Start bruksföremål

Arbetsordning:

  1. Skissa upp tre förslag och välj det bästa efter att ha diskuterat med en kamrat. Tänk på form och funktion. Handtag ca 10 cm del att bre på 7 cm vilket ger en totallängd på 17 cm.
  2. Välj ut en lämpligt träslag. Be din lärare såga till det så att bredden är ca 4-7 mm.
  3. Klipp ut formen på den smörkniven du valde
  4. Rita av på trä
  5. Såga på kontursåg maskin eller för hand
  6. Fila till kniven så att formen stämmer, gärna lite tunnare där du ska bre.
  7. Sandpappra 60, 80, 150
  8. Ev linolja

 

Bildresultat för smörkniv

V17 för grupp 3c och V18 för 3ab 1 och 3ab 2

Vi jobbar vidare med fingervirka och tittar på en av filmerna tillsammans.

Springande hunden

V16 för grupp 3c och V17 för 3ab 1 och 3ab 2

Ni kommer att förbereda redovisningen enskilt och i par. Sedan filmas du och i par redovisar ni er förvaring.

Frågor att besvara:

  1. Om du skulle gjort en förändring vad skulle det vara?
  2.  Varför denna förändring?

Fingervirka och sedan snörlekar.

 

Steg för steg

Myggan

Stjärnan

Masken

 

V15 för grupp 3c och V16 för 3ab 1 och 3ab 2

  1. Jobba med förvaringen
  2. Boken  sidorna 10-13,  46,  7-9
  3. Extrauppgift fingervirka:

Innan  du börjar fingervirka behöver du göra en löpögla.

V12 för grupp 3c och V14 för 3ab 1 och 3ab 2

Spika fast sidorna på botten med hjälp av möbelspik.

Dekorera eventuellt med mer broderi.

V11

 

På slöjdens lektion kommer vi fälla ett träd. Vi samlas utanför slöjdsalen med kläder efter väder. Varför vi gör detta kan läsas nedan.

I kursplanen i slöjd står det i syfte att eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Vidare kan läsas att eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhetsfrågor och om hur man väljer och hanterar material för att främja en hållbar utveckling. I det centrala innehållet står det att eleven ska möta några slöjdmaterials ursprung, till exempel svenska träslag.

Detta jobbar vi med i årskurs tre genom att gå ut i skogen och såga ner ett träd. I samband med detta samtalar vi bland annat om skillnaden i färskt materials kontra torrt. Vi funderar kring hur skogsavverkning påverkar ekonomin, miljön och vilka alternativ vi har. Eleverna får även kunskap i hur ett träd på ett säkert sätt kan sågas ner och några exempel på vad vi kan göra av ett färskt träd. Även det historiska perspektivet på varför kunskap om träd har och är viktigt i val av material.

V10 för grupp 3c och V12 för 3ab 1 och 3ab 2

Genomgång av Linolja och färgpigment (säkerhet)

Kombination av ämnena slöjd, teknik och musik:

V9 för grupp 3c och V10 för 3ab 1 och 3ab 2

Parövning såga och sandpappra.

Vi fortsätter sy.

V7 för grupp 3c och V9 för 3ab 1 och 3ab 2

Genomgång av såga, fila, sandpappra

  1. Furu
  2. Vinkelhake
  3. Tving
  4. Fogsvans, såglåda, kontursåg
  5. Sandpapper 60, 80, 150
  6. Fil, rasp

V6 för grupp 3c och V7 för 3ab 1 och 3ab 2

Repetition från förra veckan:

Hur nåla med knappnål och hur placerar vi mönstret.

Tips vid langettstygn (prickar).

V5 för grupp 3c och V6 för 3ab 1 och 3ab 2

Vi tittar på era förvarningar.

  • Hur har ni valt att förändra former på botten och på sidorna?
  • Hur har ni valt att brodera?

V4 för grupp 3c och V5 för 3ab 1 och 3ab 2

Start på projektet förvaring. Se PPT Förvaring

Gör klart provlappen. Har du koll på stygnen?

V3 för grupp 3c och V 4 för 3ab 1 och 3ab 2

Har ni gjort läxan?

Se PPT Förvaring

  1. Hur ser förstygn ut? Rita.
  2. Genomgång: Hur  fäster du tråden?, varför fäster man på olika sätt?
  3. Följ instruktionerna under vecka 2

V2 för grupp 3c och V 3 för 3ab 1 och 3ab 2

Prova på handsömnad, kaststygn, förstygn och langettstygn. Använd trollknut och nålpåträdare.

1 Ta två  bitar filt

2 Sy ihop en sida med kaststygn och välj samma färg på tråden som  tyget.

3 Dekorera med förstygn och välj en annan färg på tråden som tyget.

4 Sy en sida med langettstygn och välj samma färg på tråden som  tyget.

5 Läxa till nästa gång: Googla på förstygn och titta på bilderna.

Kaststygn

Brodera

V51

Monsterquiz och ta hem spiktavlan

V49-50

  1. Gör klart spiktavlan nr 1
  2. Boken  sidorna 10-13,  46,  7-9
  3. Ny mindre spiktavla eller jobba med snodden

V48 för grupp 3c och v 49 för 3ab 1 och 3ab 2

Kamratbedömning – Kvalité

Gör så här:

Titta på kompisens spiktavla.

  1. Berätta om två saker som är bra och en sak som kompisen ska tänka på/träna mer på.
  2. Exempel på vad du kan välja ut att berätta om: Linolja, spikar, slipning, färgval, tråden
  3. Hur känns ytan?      Hur sitter spikarna?   Tråden – löst – spänt?
  4. Hur syns trådarna mot bakgrundsfärgen?

Fortsätt arbeta med spiktavlan.

V47 för grupp 3c och v 48 för 3ab 1 och 3ab 2

  1. Spiktavlan (genomgång nubb och tavelögla)
  2. Boken  sidorna 10-13,  46,  7-9
  3. Eventuellt ny mindre spiktavla

V46 för grupp 3c och v 47 för 3ab 1 och 3ab 2

1.Repetion – lin

2. Genomgång löpögla, halvslag, dra tråden.

3. Arbeta efter instruktionerna.

V45 för grupp 3c och v 46 för 3ab 1 och 3ab 2

Materiallära- lin

Hur ska du dra och spänna trådarna?

Växbo lin

V43 för grupp 3c och v 45 för 3ab 1 och 3ab 2

Genomgång förborra.

Gör klart sid. 10-13 i boken.

Nya sidor i boken 46, 7-9

V42 för grupp 3c och v 43 för 3ab 1 och 3ab 2

  1. Titta på varandras spikar och diskutera användningsområden.
  2. Genomgång av vad linolja är och hur det läggs på samt säkerhetstänk kring linolja.

-Säkerhet

-Skyddskläder

-Teknik

-Torktid

3. Övning: Jämför den röda och den blåa tavlan.

4. Fortsätt arbeta efter instruktionerna.

V41 för grupp 3c och v 42 för 3ab 1 och 3ab 2
Titta på varandras snoddar och motivera färgval utifrån färgcirkeln.

Grundfärger, komplementfärger, varma färger, kalla färger

Spika

  • Dyckert
  • Trådspik
  • Näbbtång
  • Hovtång

Läxa: Titta på spikar


V40 för grupp 3c och v 41 för 3ab 1 och 3ab 2

Start spiktavla,  Länk till introduktionen spiktavla

Kvadratisk eller rektangelformad  spiktavla?

Enheter som är vanliga i slöjden: cm och mm

Genomgång av mätverktyg

V39 för grupp 3c och v 40 för 3ab 1 och 3ab 2

  1. Övning färgcirkeln
  2. Genomgång av snodd. Val av garn utifrån lottning. Dra en lapp från lådan.
  3. Arbetsboken sidan 10-13.

Så här förbereder du snodden:

– Välj färg efter ordet/meningen på lappen.

– Klipp 7 stycken 70 cm långa trådar.

– Följ instruktionerna nedanför, film eller bilderna.

V38 för grupp 3c och v 39 för 3ab 1 och 3ab 2

Spela musik som har koppling till läxan.

1. Grundfärger och komplementfärger.

Färgcirkeln och några begrepp

Film om färger

2. Bets -vad ska du tänka på?

3. Arbeta vidare med klossen. Såga- slipa-borra-betsa-torka

Arbetsboken sidan 10-11.

V 37 för grupp 3c och v 38 för 3ab 1 och 3ab 2

  1. Genomgång skruvdragare och borrning
  2. Damm, blås ej. Varför såga rakt fram. Fasa kanter.
  3. Arbetsboken s10 och 11
  4. Kamratbedömning

-Berätta kort för varandra vad ni gjort och vad ni ska göra

-Ge din kamrat en positiv kommentar

-Ge din kamrat ett tips på något som kan bli bättre


V 36 för grupp 3c och v 37 för 3ab 1 och 3ab 2

  1. Bloggen: slojdamer.se
  2. Vad behöver du tänka på säkerhetsmässigt när du sågar? EPA
  3. Kontursåg, lövsåg, fogsvans, bågsåg, bågfil,  filkläma, tving.
  4. Rasp, fil och slippapper (blunda).
  5. Städa med genomgång centraldammsugare.

För er som vill veta allt om sågar:

Se länk

V 35 för grupp 3c och v 36 för 3ab 1 och 3ab 2

Genomgång av projektet kloss och snodd Se länk

V 34 för grupp 3c och v 35 för 3ab 1 och 3ab 2

  1. Sittplatser
  2. Presentation
  3. Säkerhetsrutiner Se länk
  4. Vad är slöjd?
  5. Film Se länk
  6. Arbete med skolans vision Se länk

2016/2017

V23

Monsterquiz

Utvärdering, se: https://docs.google.com/forms/d/1bV2jra-3G_vzLA6F2oNRt_GSTb0ZY-59dRVfD7Ho9nE

Grupp 1

Göra klart och ta med hem

Boken s 8-9

Grupp 2 och 3

Visa fil och bågfil.

Uppsättning samt upphängning av gjutföremål.


V22

Grupp 1

Visa fil och bågfil.

Uppsättning samt upphängning av gjutföremål.

Grupp 2 och 3

Arbeta endast på era platser. Inga maskiner.

  1. Textilboken s 8-9 samt göra klart s 38-41.
  2. Putsa på smörkniven.
  3. Snörlekar, se pärmen och hjälp varandra.

Har du inget annat att göra får du rita fritt.

V20

Gjutning med gjutgruppen. Gör ev form 2

Extra snörlekar finns i pärmen.

Vad händer när smörkniven blir blöt.

V18

Gjutning med gjutgruppen.

Extra snörlekar finns i pärmen.

Brännpenna.

Övriga se instruktioner från v 16.

V17

Säkerhet dremel (hår, ögon damm) samt bildhuggeri (gå i salen, två händer på verktyget).

Resultat från gjutningen. Vad skulle kunna gjorts annorlunda?

Se instruktionerna från v 14.

Ny aktivitet för gruppen.

IMG_1934

V16

Snörlekar:
Springande hunden

Steg för steg

Myggan

Stjärnan

Masken

Det finns även en pärm att titta i. Där hittar du tekoppen, sågen, krattan, nyckelknippan, fällan etc

Visa dremeln och gjutning (luftkanaler)

Se Selmas saga om trolkorset

Slipa smörkniven med skivputsen

Vad ska du göra idag? Följ instruktioner under vecka 14.

V14

Introduktion

Instruktioner för gjuta och för smörkniven

Löpögla
Fingervirkning

  1. Välj garn.
  2. Gör en löpögla.
  3. Fingervirkning en luftmaskkedja som ska bli lika lång som dig själv.
  4. Klipp av tråden – avsluta- knyt ihop ändarna.
  5. Nu är det dags att träna på snörlekar.

Snörlekar (fler kommer) Se längst upp på sidan.

Springande hunden
V13

Edvin borta, Åsa och Lasse på plats

Smörkniv – skissa tre olika förslag

Förvaring – gör klart

Boken – sidan 38-41

Handsömnad

V12

Redovisning förvaring:

  1. Om du skulle gjort en förändring vad skulle det vara och varför?
  2. Hur skulle du gjort istället?

Skriv svar på whiteboard, redovisa muntligt för Edvin.

Vi kommer att titta på er förmåga att ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.

Extra: sidan 38-41 i arbetsboken samt handsömnad
V11

Vi tittar på en uppgift som kombinerar musik, slöjd och teknik https://g.co/kgs/emoynE

Jobba vidare, se v 10.

Frågor att diskutera parvis:

  1. Vad behöver du tänka på när du sätter fast nitar?
  2. Hur fäster du tråden när du har sytt klart en söm?
  3. Vilka tre sätt kan du använda dig av när du spikar fast möbelspikarna?
  4. Vad behöver du tänka på när du använder linolja?
  5. Varför är det viktigt att följa säkerhetsreglerna?

V10

Övning: knut

Genomgång: möbelspik

1. Sy sidorna

2. Botten – såga-slipa-linolja

3. Dekorera- nitar och broderi

4. Spika fast sidor med botten

Extra: sidan 38-41 i arbetsboken

v9

Linolja och färgpigment (säkerhet)

Dekoration med hjälp av nitar och broderi

V7

Genomgång av såga, fila, sandpappra

  1. Furu
  2. Vinkelhake
  3. Tving
  4. Fogsvans, såglåda, kontursåg
  5. Sandpapper 60, 80, 150
  6. Fil, rasp

Titta på goda exempel vad gäller kaststygn. Kamratbedömning.

Arbetsgången:

1.Genomgång

2.Övning

3. Sy ihop sidorna med kaststygn.

4. Arbeta med botten.

5. Städa
V5-6

Vissa på några exempel vad gäller att förändra formen.

Genomgång av kaststygn.

Så här syr du kaststygn

V4

Start projekt förvaring

Ni som var borta v 2 ska redovisa spiktavlorna, se info v2.

V3

På torsdag v 3 tänkte vi fälla ett träd med årskurs tre. Vi samlas utanför slöjdsalen med kläder efter väder. Varför vi gör deta kan läsas nedan.

I kursplanen i slöjd står det i syfte att eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Vidare kan läsas att eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhetsfrågor och om hur man väljer och hanterar material för att främja en hållbar utveckling. I det centrala innehållet står det att eleven ska möta några slöjdmaterials ursprung, till exempel svenska träslag.

Detta jobbar vi med i årskurs tre genom att gå ut i skogen och såga ner ett träd. I samband med detta samtalar vi bland annat om skillnaden i färskt materials kontra torrt. Vi funderar kring hur skogsavverkning påverkar ekonomin, miljön och vilka alternativ vi har. Eleverna får även kunskap i hur ett träd på ett säkert sätt kan sågas ner och några exempel på vad vi kan göra av ett färskt träd. Även det historiska perspektivet på varför kunskap om träd har och är viktigt i val av material.

V2

Information om nästa vecka, varför behöver vi gå ut i skogen nu?

Förbered redovisningen på miniwhitboards.

Redovisning i mindre grupper.

Fortsatt arbete.

Under redovisningen kommer du få svara på följande frågor:

  1. Vad i ditt arbete är  god kvalitét?
  2. Vad i ditt arbeta är mindre bra kvalitet och hur skulle du gjort för att det skulle blivit bättre?
  3. Vilka färgval gjorde du och varför? (färgens och formens betydelse, komplementfärger, grundfärger)

V49 – 50

Jobba klart!

http://www.365slojd.se/projects/198-gor-peparkaksformar


Vi arbetar även med:spiktavla, snodden, sid 10-13 i boken och handsömnad.

V48

Eleverna får ge framtidens treor tips. Vad ska de tänka på när de gör sina spiktavlor (val av form, val av spik osv).

  1. öppna appen Padlet
  2. gå in som gäst
  3. scana qr
  4. Gör ett inlägg genom att tryck på + längst ner till höger

V47

1.Samling

2. Kamratbedömning – Kvalité

Gör så här:

Titta på kompisens spiktavla.

Berätta om två saker som är bra och en sak som kompisen ska tänka på/träna mer på.

Exempel på vad du kan välja ut att berätta om: Bets, spikar, slipning, färgval, tråden

Hur känns ytan?      Hur sitter spikarna?   Tråden – löst – spänt?

Hur syns trådarna mot bakgrundsfärgen?

3. Fortsätt arbeta med spiktavlan.

När du är klar arbetar du med: snodden, boken sid 10-13

När du är helt klar börjar du med handsömnad.(extra)

Så här syr du: Kaststygn

V46

Quiz

Fortsätt arbeta med spiktavlan.  Fundera på hur dina val påverkar formen/utseendet.
V45

Garnnystan, börjar dra tråd (utgå från originalbilden)

Hur? Titta på filmen.

Så här gör du en Spiktavla
Öka hastigheten genom att slå ner 7 spikar sedan mäta höjden.

V43

Två bilder från förra veckan.

Nytt korsord på its

Fixa till en spik som är sne mitt i, fördel med materialet metall.

Bets

V42

Skoljoggen
V41

Hur slår vi ner spiken rakt och hur fixar du en sne spik.

Övning: Jämför den röda och den blåa tavlan.

Repetition ord:

Mdf, dyckert, trådspik, hovtång, näbbtång, passare.

V40

Spik (läxan)och hammarsorter

Vad är mdf. https://youtu.be/ZRE1L7anoss

Spikens avstånd: hjälpmedel som linjal, finger,syl

Få ner spiken rakt: näbbtång, förborra, syl

Få upp spiken: hovtång

Åsa borta. (Halva gruppen teori, gör sidan 10-13 blir någon klar kör vi snodd)
V39

Start spiktavla,  Material

De som inte han prova snodd testar halva lektionen.

Extra: Färgcirkeln

Titta på varandras snoddar och motivera färgval.

Läxa: Titta på spikar

V37-38

Kom ihåg! När du arbetar i textilsalen ska du sitta på samma siffra som du fick i träsalen.

Genomgång av snodd. Val av garn utifrån lottning. Dra en lapp från lådan.

Påminnelse av säkerhetsrutiner.

Arbetsboken sidan 10-12.
Så här förbereder du snodden:

– Välj färg efter ordet/meningen på lappen.

– Klipp 7 stycken 70 cm långa trådar.

– Följ instruktionerna nedanför.



V36

Känna på två exempel, när är något klart? Vem bestämmer det?

Ytbehandling: Linolja

Arbetsboken: sidan 10-11

Linblomma                                      Lin

V35

Genomgång: rasp, fil, 60, 80 och 150 papper.

Borra

Genomgång: färglära mitt i lektionen grundfärger och komplementfärger.

Färgcirkeln och några begrepp

Arbetsboken sidan 10-11.


V34

Bloggen: https://slojdamer.wordpress.com

Arbetsboken s10

Vad behöver du tänka på när säkerhetsmässigt när du sågar? EPA

Kontursåg, lövsåg, fogsvans, filkläma, tving.

Städa med genomgång centraldammsugare.
V33
År 3 textil

Sittplatser

Presentation

Säkerhet
, Linolja — https://docs.google.com/presentation/d/1-adi3e4Bxfb4Xreb2DumXIsH0Beu733m8sO-ryWiXFQ

Vad är slöjd?
Film

Genomgång av projekt – PP
2016
Vecka 22
Gör klart.
Nålfilta i pepparkaksformar.
Kort utvärdering.
Vecka 20 och vecka 21
Vi arbetar vidare och utvärderar arbetet.
Vad är lätt? Vad är svårt? Ullens egenskaper.
Gör klart annat arbete.
Nålfiltning – Titta på filmerna så ser du hur du kan göra. Lycka till!
Magiska väsen
Får
Svamp
Filta i pepparkaksform
Djur

Vecka 19
Den här veckan är det dags att dekorera. Vi kommer tillsammans fundera på vad en dekoration är och hur man gör? Vad är nålfiltning? Använd din fantasi! Låt ditt arbete få ta tid.

Vecka 17
Nu är det dags att tova ihop den kardade ullen. Vi kommer använda vatten och såpa.
Material till ullprojektet

Vecka 16 – och framåt
dsc_0236.jpg
Nu är det dags att arbeta med ull. Om det är fint väder kommer vi under lektionen karda ullen ute. Ta på dig oömma kläder.
Vi undersöker vad som händer med ullen när den kardas och varför vi behöver karda den.
Välkomna!
Vecka 9 och framåt
Kuddprojektet fortsätter. Powerpointen uppdateras för varje vecka.
Material till projektet!
Här är filmer på hur de syr de olika stygnen hur du fäster tråden.
Förstygn
Kaststygn
Fästa tråden
Sy fast en applikation
Trollknut/snabbknut

Vecka 5-6
Vi arbetar vidare med fingervirkning. Förra veckan motiverade vi våra färgval.
Den här veckan är det dags att använda våra band till olika snörlekar. Några länkar hittar du här:

Tekoppen
Springande hunden

Steg för steg

Myggan

Stjärnan

Masken

Vecka 4
Idag har vi bland annat lärt oss att fingervirka.

Vad är en löpögla?

Vad är en luftmaska?p

Hur många trådar kan man fingervirka med?
Här kan du lära dig hur man gör en löpögla.

Löpögla
Här kan du lära dig hur man fingervirkar.

Fingervirkning
————————————————————————————————————–
Förra veckan startade vi upp ett nytt arbetsområde, ull.
Då provade vi på att karda och vi tovade ullbollar.
Vi pratade även om ullens egenskaper.
Den här veckan är det dags att dekorera.
Här hittar du två filmer om hur du kan dekorera din ullboll.
(Obs lågt ljud)
Del 2
Hur kommer din figur se ut?

V22 sommardagen

V21

V20

Genomgång skivputs.

V19 Genomgång av maskeringstejp, ytbehandla tunt, repetition redovisning.

V17

Ute vid bra väder, slöjda med kniv. Inspiration koniska former.

V16

Krok på hyllan samt hål för uppsättning.

Ev genomgång av bruksföremål.

Redovisning i fotobabble

Svara på följande:

  • Ditt namn
  • Vad har du för estetiskt/kulturellt uttryck och hur har du gjort det?
  • Har arbetet förändrats utifrån din ursprungliga skiss?
  • En sak du är nöjd med, varför?
  • En sak som kunde gått bättre, hur skulle du gjort istället?
  • Något miljöval?


V15

Ytbehandla med äggoljetempera. Bets eller täckande ev olja.

Gör prov i socrative rum nummer 497324

V14

Sammanfoga med spikförband

Fräs kanterna på hyllplanet.

Vad händer med fibrerna när vi blöter trä?


V13

Genomgång av kontursåg, se även https://youtu.be/6lyd-BaY3ss

När är någonting klart? I kursplanen för slöjd står det att du ska kunna välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekte

V11

Kamratbedömning: (förmågan: analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp)

  • Vissa din ursprungliga skiss och berätta kort hur arbetet gått.

Sedan kommenterar ni varandras arbeten:

  1. Nämna något din kamrat gjort bra och varför.
  2. Nämn något din kamrat skulle kunna förbättra och förslag på hur.

Genomgång av furu, björk och sebirisk lärk.

V10
Plickers:

  • Hur går det för dig i slöjden nu?
  • Hur ska vi designa hyllplanet?

Grupp 1 och 2: geometrisk figur. Grupp 3: spel

Genomgång av rasp, fil, sandpapper och spackel.
V9

På torsdag kommer vi fälla ett träd. Vi samlas utanför slöjdsalen med kläder efter väder. Varför vi gör deta kan läsas nedan.

I kursplanen i slöjd står det i syfte att eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Vidare kan läsas att eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhetsfrågor och om hur man väljer och hanterar material för att främja en hållbar utveckling. I det centrala innehållet står det att eleven ska möta några slöjdmaterials ursprung, till exempel svenska träslag.

Detta jobbar vi med i årskurs tre genom att gå ut i skogen och såga ner ett träd. I samband med detta samtalar vi bland annat om skillnaden i färskt materials kontra torrt. Vi funderar kring hur skogsavverkning påverkar ekonomin, miljön och vilka alternativ vi har. Eleverna får även kunskap i hur ett träd på ett säkert sätt kan sågas ner och några exempel på vad vi kan göra av ett färskt träd. Även det historiska perspektivet på varför kunskap om träd har och är viktigt i val av material.

V7

Vi kommer göra ett experiment med trä för att träna vår analytiska förmåga. Kryssfaner kontra vanliga brädor.

Genomgång av kontursåg samt vilket material det i kryssfaneren.

Är materialet vi valt miljövänligt?

Kontursåg, lövsåg och filklämma.

V6

Redovisning av smycken i grupp, men skriv först ner på miniwhiteboard:

+En sak du är nöjd med

-En sak som kunde gått bättre

=En lärdom från deta projekt

Vi började nästa projekt som är en form av hylla och inspireras från:

  • Rödluvan
  • Kejsarens nya kläder
  • Skönheten och odjuret
  • Pomperipossa

Vi kommer att fokusera på följande förmågor
• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,

• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

1, skiss på ett alternativt estetiskt och kulturellt utryck

2, måla av på kryssfaner

3, såga med lövsåg eller kontursåg

V5

Fortsättning på smycket. Hur vet du när du har slipat och sandpapprat klart. Repitition av verktyg och material samt säkerhetsgenomgång grupp 2.

Borra i aluminium https://youtu.be/1DAEZQUxuGI

När vi borrar vilken hastighet ska vi ha, titta på bilden och ge din analys

https://orebrokommun-my.sharepoint.com/personal/edvin_thornholm_orebro_se/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=X%2bV%2fprUT97Lhbwh18MuevPfFUcVFOJ4sITuih5%2bQTaA%3d&folderid=0f324e982b112460aae1b094fb0753607

Vid borra, tänk på skyddsglasögon och att hålla smycket med näpptång.

Sista delen av smycket https://youtu.be/p0uUf9SJ-_4


V4

Lasse vikarie, fortsätt med steg 1-5, gör fler föremål om du hinner.

V3

Byte av slöjdart. Har ni sett filmen varför vi har slöjd?

Genomgång av säkerhetsrutinerna i slöjden: https://drive.google.com/open?id=1-adi3e4Bxfb4Xreb2DumXIsH0Beu733m8sO-ryWiXFQ

Smycke/fiskedrag/skylt

Ni läser nu om forntiden, hur såg smycken ut då? Ex: http://historiska.se/upptack-historien/artikel/animskog-brakteater/

  1. Skissa
  2. Klipp med guldsmedsax eller plåtsax
  3. Fila med metallfil (blått handtag)
  4. Putsa med metalsandpapper
  5. Punsa

V2

Sista gången idag. Vi gör klart smörknivarna alternativt extrauppgift ex snurra.

V51

Idag ska ni göra en utvärdering av slöjden. Syftet med denna utvärdering är att den ska hjälpa mig att utvecklas som lärare.
Kunskap om era upplevelser av mig och min undervisningen är viktig.
Den ligger till grund när jag tänker på vad som behöver utvecklas och förbättras. För att komma till utvärdering klickar du här: https://docs.google.com/forms/d/1MotbZ5a4wmKXs43bxJoLdTFS2WfoLXM6diqRzPvZPfs/viewform

Vi kommer även redovisa hyllorna i grupp.

V50

Lucia, slöjd för halva gruppen.
V47

Sammansättning hylla, se https://youtu.be/nmqgTUf04CI

Hur gör vi i målarrummet?

Redovisningsfrågor:

Om du skulle ändrat på det estetiska/kulturella uttrycket hur skulle du då gjort?

Vad är du nöjd med?

Vad är du inte nöjd med?

Behöver du fråga om hjälp ofta?

V46

Genomgång av kursplanen i slöjd.

Smörkniv, salladsbestick eller ätpinne

Googla på det du ska tillverka.

Rita tre förslag med handtag 11cm smördeg 6-7cm

Diskutera med någon i klassen och fundera kring form och funktion.


Klipp ut och rita av.
Genomgång av skruvförband med skruvdragare, borrmaskin, strykmått, skjutmått och  försänkare.

V43

På torsdag v 43 tänkte jag fälla ett träd med de som trä och metallslöjd i årskurs tre. Vi samlas utanför slöjdsalen med kläder efter väder. Varför vi gör deta kan läsas nedan.

I kursplanen i slöjd står det i syfte att eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Vidare kan läsas att eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhetsfrågor och om hur man väljer och hanterar material för att främja en hållbar utveckling. I det centrala innehållet står det att eleven ska möta några slöjdmaterials ursprung, till exempel svenska träslag.

Detta jobbar vi med i årskurs tre genom att gå ut i skogen och såga ner ett träd. I samband med detta samtalar vi bland annat om skillnaden i färskt materials kontra torrt. Vi funderar kring hur skogsavverkning påverkar ekonomin, miljön och vilka alternativ vi har. Eleverna får även kunskap i hur ett träd på ett säkert sätt kan sågas ner och några exempel på vad vi kan göra av ett färskt träd. Även det historiska perspektivet på varför kunskap om träd har och är viktigt i val av material.

Förslag på vad vi kan slöjda av trädet vi tar ner:

42

Vi gick igenom äggoljetempera och sammansättning. Vilka för och nackdelar har äggoljetempera miljömässigt och kvalitetsmässigt.

39

Vi går igenom hobbysågen samt plickersfråga

A. Jag förstår allt och behöver inte hjälp att komma vidare

B. Jag förstår det mesta, men behöver hjälp med vissa delar

C. Jag är osäker och tycker det är svårt att förstå stora delar

D. Jag förstår ingenting

38

Vi går igenom lövsågen, se https://youtu.be/j1ItpprDYP4 för byte av blad.

37

Redovisning
av smycken:

Tänk själv, hur gjorde du och vilka verktyg

Redovisa i grupp

+ En sak du är nöjd med

– En sak som kunde gått bättre
Vi började nästa projekt som är en form av hylla och inspireras från:

Kejsarens nya kläder

Skönheten och odjuret

Pomperipossa

Tre små grisar

Rödluvan

Vi kommer att fokusera på följande förmågor

• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,

• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

35

Gör sista delen på smycket https://youtu.be/p0uUf9SJ-_4

Skålform https://drive.google.com/open?id=0B2-GZnZr0jEwNndKa2VhdVhsbHc

Inspiration vikingasmycken https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Birka_Smycken.jpg

34

Vi kommer att gå igenom säkerhetsrutinerna i slöjden: https://drive.google.com/open?id=1-adi3e4Bxfb4Xreb2DumXIsH0Beu733m8sO-ryWiXFQ