V17 för 4BC V 20 för 4A

Start projekt ”Designa spelkontroll”

Presentation av projektet Designa spelkontroll

V 2-16

Stationssystem, ni delas in i tre grupper.

Grupp: Edvin

Lektion 1 Skiss i tre vyer samt såga (om tid finns skissa i SketchUp https://app.sketchup.com/app)

Lektion 2 Träna på en 90 graders sammanfogning, se länk

Lektion 3 Genomgång av fastsättning av botten och ppt färglära

Lektion 4 Färgsättning

Se länk för att komma till ppt

Grupp: Åsa

Symaskinsinlärning

Lektion 1 Symaskinens delar, säkerhet och sy utan tråd.

Lektion 2 Begrepp, trä symaskinen, sy olika sömma.

Läxa: Titta på filmen om hur du syr en mössa.

Lektion 3 Trikåsömnad – Mössa Se film: Så här syr du en mössa

Lektion 4 Vi syr klart mössan. Repeterar begrepp.

Grupp: På egen hand

Tryck på länken för att komma till instruktionerna: Teori och garnteknik

 

V51

Sista lektionen, dags för inlämningsuppgiften som finns på itslearning. Bildresultat för itslearning

Märk djuren med tejp, skriv namn klass.

Gör sidan 46 i boken.

 

V50

Vi jobbar vidare för att färdigställa djuren.

Märk djuren med tejp, skriv namn klass

 

49

Vi tittar på samtliga djur och gör ett gruppfoto.

 

V45-48

Vi jobbar vidare med projektet Djur som ingen sett förutom vi och använder oss av de tekniker vi tränat på.

Hur kan du förändra ytan?

Hur sätts kroppsdelarna ihop?

Att slöjda en frukost

__________________________________________________________________________________________________________________

Granska text och djur.

Syfte: Att utveckla förmågan att formge och framställa.

Mål: Att du får idéer till att utveckla din design av djuret och djurets uttryck. (färg, form, yta,)

Genomgång: Vad är adjektiv?

Genomgång av uppgift.

Tillsammans läser vi texterna högt om Havsgiganten, Dagligen och Ide djuret.

  1. Stryk under svåra ord.
  2. Ringa in adjektiv och stryk under svåra ord.
  3. Diskutera i grupper utifrån valt djur. Jämför och förklara ord som ni inte förstår för varandra.  Vilka adjektiv  har ni hittat?
  4. Titta på djuren  och jämför med texten. Vilka likheter och/eller skillnader hittar ni? Motivera.
  5. Redovisning

 

 

 

 

 

Kammratbdömning v 48?

V43

Vi jobbar vidare med projektet Djur som ingen sett förutom vi och använder oss av de tekniker vi tränat på.

1. Skissa klart.

2. Vad ska du börja med och hur stor ska kroppsdelen vara?

3. Arbeta enligt din skiss och planering.

4. Städa efter dig. Du kanske har varit på olika ställen i salarna?


V42

Start projekt: Djur som ingen sett förutom vi. Se länk

V 41 för grupp 4b och 4c

  1. Katten i hatten
  2. Paneldiskussion ull eller bomull (endast 4b)För information  Se länk
  3. Genomgång av hur du kan tillverka ben till figurerna i luffarslöjd.
  4. Göra klart det som vi påbörjat hittills.
  5. Ta med saker hem

https://www.svtplay.se/video/2892588/katten-i-hatten-vet-allt-om-ditten-och-datten/katten-i-hatten-vet-allt-om-ditten-och-datten-sasong-2-avsnitt-24?start=auto


V 40 för grupp 4b och 4c och v 41 för grupp 4a

Nålfiltning och dekoration av ull

Titta på filmerna så får du tips på hur du kan nålfilta. Kom ihåg att sticka nålen från olika håll samt vänd arbetet då och då.

Filta ett får

Filta en uggla, lager på lager och detaljer
Filta en pingvin med detaljer

V 39 för grupp 4b och 4c och v 40 för grupp 4a

  1. Monster quiz
  2. Göra klart vispen
  3. Valfrit mindre projekt luffarslöjd  ex mobilhållare

 

V 38 för grupp 4b och 4c och v 39 för grupp 4a

  1. Säkerhet: Att tänka på vid städet och när du klipper korta bitar i metall.
  2. Genomgång tvinna tråd.
  3. Presentation av luffarslöjd Se länk för powerpointen eller kolla in swaypresentationen nedan
Luffarslöjd intro
Luffarslöjd
Gå till denna Sway

V 37 för grupp 4b och 4c och v 38 för grupp 4a

Introduktion visp

Ord som du kommer att lära dig: galvaniserad, rostfritt, näbbtång, rundtång, kraftavbitare

V 36 för grupp 4b och 4c och v 37 för grupp 4a

  1. Tovning
  2. Läxa till nästa gång är att se filmen om att tillverka en visp Se länk

V 35 för grupp 4b och 4c och v 36 för grupp 4a

  1. Genomgång av dagens lektion som är ute

Extra: s 17 i slöjdboken

V 34 för grupp 4b och 4c och v 36 för grupp 4a

  1. Sittplatser
  2. Säkerhetsrutiner Se länk
  3. Arbete med skolans vision Se länk

Textil

Vecka 23

Fyll i utvärderingen och skicka in

Fortsätt med ditt arbete.

Vi avslutar lektionen med monsterspelet.

Vecka 22

Lappa, laga, reparera och återuppfinna

Eget arbete

Arbetshäften

Vecka 21

Lappa, laga, reparera och återuppfinna

Vecka 20

Skriv upp på listan vad du ska ha för miljöprojekt.

Fortsätt med ditt arbete. Vad behöver du tänka på när du syr i trikå?

Arbetshäften.

Vecka 19

Edvin undervisar första passet. Åsa undervisar pass 2.

Arbeta vidare med mössor. Därefter egna små projekt.  Kom ihåg arbetshäfte 1 och 2.

Visa upp mössorna på Öppethus – utställning. Lämna kvar det som blir klart. Ta gärna med och lämna in under tisdagen.

Visa bildspel med introduktion för arbetsområdet: Lappa, laga, reparera och återuppfinna

Meddela nästa vecka vad du ska lappa, laga, reparera eller återuppfinna. Under vecka 21 och 22 får du använda den slöjdsal som du behöver vara i för att kunna utföra arbetet.

Vecka 17

Fortsätt med ditt arbete.

Extra arbetshäfte 1 och 2.

Vecka 14

Fortsätt med ditt arbete.

Extra arbetshäfte 1 och 2.

Svara på frågorna: (skriv på WB)

1. Vad är du nöjd med i arbetet med mössan?

2. Vad behöver du ändra på för att få bättre kvalité? Varför tänker du så?

Vecka 13

  1. Kommer du ihåg? (spel)
  2. Arbeta  vidare med mössan. Sy en till när du är klar.

Arbeta i häfte 1 och 2 om du väntar på hjälp eller  behöver en paus.

3. Städa

4. Slut

Vecka 12

1. Hur tillverkas ett trikåtyg? Film och stickmaskin. Skillnad vävt-stickat

2. Arbeta efter instruktioner.

3. Städa

Vecka 11

1. Presentation och genomgång av mössprojekt- trikåsömnad

2. Arbeta efter instruktionerna på Smartboarden, häftet eller metodlapparna.

3. Städa

4. Hur har det gått? Vilken instruktion passar dig?

Vecka 10

1. Övning

2. Fortsätt med syövningen. Följ instruktionerna.

3. Fortsätt med arbeten som finns i din mapp och arbetshäften.

4. Nästa gång.
Vecka 7-9

1. Repetion

2. Genomgång av lektionen och ny syövning.

3. Arbeta med syövningar, snodden, arbetshäftet, ipaden övning

4. Städa

Vecka 6

1. Symaskinens delar se notebook

2. Trä symaskinen parvis.

img_0067

3. Sömnadsövningar  med raksöm och sicksack

4. Vad är lätt/svårt?

Extra: snodd, arbetshäfte, sy i tyg

Vecka 5

1. Kommer du ihåg silke – bomull?

2. Arbeta i grupper.

Snodd+berätta för en kompis om dina färgval+färgcirkel.

Symaskinen-övertråd-undertråd/spole-raksöm

3. Vad behöver du tänka på nästa vecka när du syr?

Vecka 4

1. Materiallära silke-bomull ”vad är vad?”

2. Arbeta i grupper. Tidtagare.

Snodd och färgcirkel——Symaskinen säkerhet och sy utan tråd

3. Återsamling Vad har varit lätt/svårt idag?
Vecka 3

1. Samling med placering och säkerhetsrutiner.

2. Arbetsområden under hösten.

3. Japansk snodd. (Se PP)

4. Städa

5. Återsamling och slut.

Vecka 50

Vi arbetar vidare. Välkomna!

Vecka 48-49

  1. Genomgång – skillnaden mellan vävt och stickat tyg.
  2. Övning
  3. Fortsätt sy mössa.

Extra: Gör klart rutorna, häftet, snodden

Vecka 47

Nytt projekt-mössa

Film

Genomgång med tips.

———————————-
Tryck på länken så hittar du information om: begrepp, fakta, hur symaskinen fungerar, bedömning etc.:

Material till vårt sömnadsprojekt

Beskrivning
Vecka 46

Bomull

Vem gör vad?

Arbeta vidare.

Vecka 45

Vi fortsätter sy våra rutor.

Annat arbete: slöjdhäfte, snodd

Vecka 43

Övning: Vi tränar på att analysera och utvärdera. Använd slöjdbegrepp. Skriv på WB.

Tips! Hur ser sömmarna ut? Vad är lätt/ svårt? Vad kan du göra annorlunda? Hur fungerar det att klippa?

Det här arbetar vi med idag: Sömnad, snodden och arbetshäftet.

Avsluta lektionen med att utvärdera lektionen. (ballongerna)

Vecka 42

Lektionsmål: Arbetsro

Att fundera och diskutera: Vad är arbetsro för dig?

Arbeta vidare. Följ beskrivningen.
Vecka 41

Vi börjar lektionen att tillsammans fylla i en matris och därefter fortsätter vi med sömnad av våra rutor.

Under tiden du väntar på hjälp arbetar du med: snodden eller stencil.

Vecka 40

Vi går igenom strykjärnet och vad du behöver tänka på när du ska stryka fast dina rutor på vliselinet.

Om du ska sy idag är det viktigt att du först provar att trä symaskinen själv. Titta på bilderna på skåpdörrarna i salen eller fråga en kompis. Stäm av med mig innan du syr.

Innan lektionen är slut pratar vi om vad du har tränat på idag och vad du behöver tänka på nästa vecka.
Vecka 39

1. Samling med övning -några av symaskinens delar. Två och två.

2. Genomgång av sömnadsprojektet.

3. Arbeta efter instruktionerna.Beskrivning

4. Städa

Vecka 38

1. Samling – vi funderar på vad som är lätt/svårt med symaskinen.

2. Genomgång – att sy raksöm och sicksack i tyg. När väljer du vilken söm?

3. Arbeta – Sy olika övningar i papper/tyg, arbeta med snodden, nästa projekt.

4. Städa och återsamling.
Vecka 36 – symaskinen

20160119_103411

  1. Samling med repetition av symaskinen och säkerhet.
  2. Övning
  3. Symaskinen -övningar med tråd/snodd/motivera färgval (byte av grupper efter halva tiden)
  4. Återsamling

Vecka 35

Idag kommer vi arbeta i olika grupper.

Den ena gruppen börjar med snodden och motiverar färgvalen på WB. Tips! Så här kan du skriva. ”Jag valde … därför att …” Skriv namn på tavlan.

Den andra provar på symaskinen. Efter halva tiden byter vi uppgift.

OBS! Lektionen kommer börja med en gemensam övning.

Vecka 34

Välkomna till ett nytt läsår!

1. Samling med placering och säkerhetsrutiner.

2. Arbetsområden under hösten.

3. Japansk snodd.

4. Städa

5. Återsamling och slut.

V22

Sista lektionen för den hör terminen. Varje elev ska vissa för mig att de kan trä symaskinen och att de känner till de grundläggande begreppen.

V20

Vi tittar på hur man nåltovade och de som vill kan prova på. Resten fortsätter att göra klart.


V17

Vi tittar på powerpointen om bomull och funderar på frågan om hur vi kan minska miljöpåverkan.
Här finns en PowerPoint men bara texten https://orebrokommun-my.sharepoint.com/personal/edvin_thornholm_orebro_se/Documents/Bomull%20utan%20bilder.pptx?Web=1
Vi svarar på frågor vad vi tycker är lätt och svårt hittills.

V15

Redovisning kassen görs på följande länk https://drive.google.com/open?id=1yIP0JLVKRMCya4llLuyJx0HFUU_V8yCMqloq_qGVxsk

Förslag på extrauppgifter se bla bloggen.

V14

Genomgång sy botten. Linnea visar grupp 1. Isabel visar grupp 2.

Genomgång strykjärn.

Dekorsöm, inställning och placering.


v13

Vi gör ett test med slöjdbegrepp på länken:

https://docs.google.com/forms/d/1NMBTJVSWpGlSEOe56SFoTvAtnpQI4K78_Lgb4RyjpvI/viewform

v11

Vi startar med att föra över mönstret som ni skapat i matematiken på det enfärgade tyget.

  • Repitition avig och rätsida.
  • Pressarfotstryck på vävt tyg.
  • Hur ser vävt tyg ut i förstoring?

v10 Start för projektet kasse som i år kommer att vara ett samarbete mellan slöjden och matematiken. Vi kommer jobba med följande förmågor i slöjden:

  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter

Se powerpointen på: https://orebrokommun-my.sharepoint.com/personal/edvin_thornholm_orebro_se/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=veP4LmqgJRf5QOJAsNeErCyR16%2f6byhr0t7%2f%2bm7txvg%3d&docid=01b183327c494436885d3d0965f4a96f6

Beskrivningen på kassen finns här: https://orebrokommun-my.sharepoint.com/personal/edvin_thornholm_orebro_se/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=GYJBwAyqRFsLBP27%2bUey77BFY%2f6u%2bLi2NLRO%2f4kGCcU%3d&docid=0c80c20d1107042069da249c32c7464f0

v9

Vi använder alla symaskiner för att bli klara med mössan eftersom vi nästa vecka börjar nästa projekt.

Ppt om färglära. https://drive.google.com/open?id=0B2-GZnZr0jEwSWhQbWgzOGFxQ2M

Se även årets färg på http://www.pantone.com/color-of-the-year-2016

v7

Vi använder alla symaskiner för att bli klara med mössan.

Redovisningsfrågor mössa:

  1. Nämn namnen på symaskinenens olika delar.
  2. Vad är du nöjd med?
  3. Vad kunde du gjort bättre och hur skulle du gå gjort (arbetsprocessen)?

V6

Genomgång av rundgång i en eller två färger. https://youtu.be/GEzM_6d6fMI

Vi tittar på hur man syr smygstygn på sista delen av mössan. https://youtu.be/PzjCzouiTro

V5

Har alla gjort läxan nu?

Repitition på vad trikå och vävt tyg är. Varför använder vi trikå?

Repitition på hur symaskinen ställs in.

Sy in band när och hur.

Spola indertråd.

Hur många är här och hur många symaskiner har vi.


V4

Har alla gjort läxan som står under v3?

Halva gruppen syr, halva klipper och knyter band.

Varför använder vi trikåtyg till mössan.
Hur ser trikå ut i förstoring?

Hur ska vi ställa in symaskinen när vi syr i trikå? (Pressarfotstryck och sicksacka/overlock)
Tänk på sömsmån, trådrak, nåla och om tyget har mönster.
Klipp till fyra delar till mössan

V3

Repetition säkerhetsgenomgång samt jag visar hur fiskbensmönster görs.  Hur funkar en symaskin, säkerhet symaskin. Halva gruppen väljer och klipper till tyg för mössan halva lektionen den andra halvan symaskin. Trä symaskinenträ (http://youtu.be/lKWvSC7-ipA), sy på papper, fram bak prova mönster. Ev med tråd och testbit.

Ord att lära sig:

Trådspänning

Pressarfot

Spollucka

Trådkniv

Handhjul

Undertråd

Läxa till fredag v 4, kolla på: www.youtube.com/watch?v=6CKv_8MuY2s

V2

Vem är jag?

Vad ska vi göra den termin?

Ordningsregler textilsalen: https://drive.google.com/open?id=1-adi3e4Bxfb4Xreb2DumXIsH0Beu733m8sO-ryWiXFQ

Filmen varför slöjd: http://youtu.be/gMV04V-J28M

Närvaro och känna på olika band.
Vänskapsband fiskbensmönster och halvslagsband: https://youtu.be/2cVmOK4h_-0

Vi kommer att börja med: Tryck här för att komma till filmen om vänskapsband.

Vänskapsbanden knyts ihop med en råbandsknop:  https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5bandsknop#/media/File:Platteknoop.svg

V50

Idag ska ni göra en utvärdering av slöjden. Syftet med denna utvärdering är att den ska hjälpa mig att utvecklas som lärare.
Kunskap om era upplevelser av mig och min undervisningen är viktig.
Den ligger till grund när jag tänker på vad som behöver utvecklas och förbättras. För att komma till utvärdering klickar du här: https://docs.google.com/forms/d/1MotbZ5a4wmKXs43bxJoLdTFS2WfoLXM6diqRzPvZPfs/viewform

V47

Vi tittar på nästa steg i mössan samt på olika band som kan sys in.
V46 Repitition från v45 samt hur vi kan styla mössan.

Så här ställer vi in symaskinen för mössan.

V45

Varför använder vi trikåtyg till mössan.

Hur ser trikå ut i förstoring?

Hur ska vi ställa in symaskinen när vi syr i trikå? (Pressarfotstryck och sicksacka/overlock)

Tänk på sömsmån, trådrak, nåla och om tyget har mönster.

Klipp till fyra delar till mössan. Följ sedan beskrivningen från v 43.

V43

Läxa till fredag v 43, kolla på: www.youtube.com/watch?v=6CKv_8MuY2s

Frågor till redovisning.

  1. Nämn namnen på symaskinenens olika delar.
  2. Förklara kort hur du gick till väga när du gjorde kassen.
  3. Vad var du nöjd med och vad kunde du gjort bättre?

V42

Varför syr vi en diagonal bit i botten på kassen?

Vilka band lämpar sig och hur syr vi fast dem?

V40

Fortsätt med repetition av saker att tänka på när vi syr, vart ska presarfoten vara vid sicksacka och gå igenom sömsmån vid raksöm. Vad har matarfötterna för funktion. Gå igenom beskrivningen av kassen gemensamt. Nåla räta mot räta.

V38

Vi tittar på powerpointen om bomull och funderar på frågan om hur vi kan minska miljöpåverkan.

Här finns en PowerPoint men bara texten https://orebrokommun-my.sharepoint.com/personal/edvin_thornholm_orebro_se/Documents/Bomull%20utan%20bilder.pptx?Web=1

Vi svarar på frågor vad vi tycker är ätt och svårt hittills.

V37

Vad valde ni för applikationerna och varför?

Vad var tuskaft och avigsida samt rätsida.

Repetition trä symaskinen, se även http://youtu.be/lKWvSC7-ipA

Hälften symaskin hälften vänskapsband

V36

Idag delar vi inte lektionen i två eftersom vi ska klippa till tyg och förbereda för kassen.

Föreläsning om färger.

Använd blå backen till symaskinen

Vävt tyg, tuskaft vanligast se min sy bok.

Avigsida rätsida.

https://drive.google.com/open?id=0B2-GZnZr0jEwSWhQbWgzOGFxQ2M

http://www.fibonacci.se/Gyllene+snittet.html

V35

Repetition säkerhetsgenomgång. Hur funkar en symaskin, säkerhet symaskin. Halva gruppen vänskapsband halva lektionen den andra halvan symaskin. Sy på papper, fram bak prova mönster. Ev med tråd och testbit.

Att lära sig:

Trådspänning

Pressarfot

Spollucka

Trådkniv

Handhjul

Undertråd

V34

Vem är jag?

Vad ska vi göra den termin?

Ordningsregler textilsalen: https://drive.google.com/open?id=1-adi3e4Bxfb4Xreb2DumXIsH0Beu733m8sO-ryWiXFQ

Filmen varför slöjd: http://youtu.be/gMV04V-J28M

Närvaro och känna på olika band.
Vänskapsband fiskbensmönster och halvslagsband: https://youtu.be/2cVmOK4h_-0

V 33

Läger ut lite info här, snar kommer det också finnas på its.
Vi kommer att börja med: Tryck här för att komma till filmen om Vecvänskapsband.

Vi kommer också: Tryck här för att komma till beskrivning kasse.

Trä och metall

V24

Sista lektionen.

V23

En liten extrauppgift. Se https://youtu.be/KCjgIUXRj5A

V22

Uppsättning, olika väggtyper.

  • Trä
  • Gips
  • Betong

Hur gör jag för att inte borra för djupt?

Vill du veta mer, se gärna hemma på: http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2280578

V21

Lappa och laga

V20

Meddela vad ni ska göra

V19

Genomgång av lappa och laga, Edvin är i textilsalen på fm.

V17

Titta på luffarslöjdsexempel. Finns på ppt.

Ge feadback i paddlet till dessa elever. Vad ska de tänka på och varför.

Paddel

  1. öppna appen Padlet
  2. gå in som gäst
  3. scana qr
  4. Gör ett inlägg genom att tryck på + längst ner till höger


V14

Genomgång av trådar och starten på luffarslöjd.

Påminnelse om redovisning

V13

Lasse vikarie

V12

Genomgång av redovisning skåp på its.

Introduktion luffarslöjd.

V11

Vi tittar på en uppgift som kombinerar musik, slöjd och teknik https://g.co/kgs/emoynE

Kamratbedömning
Berätta kort hur du tänkt och dina lärdomar hittills av ditt arbete. Din kamrat ska kommentera en stjärna och en önskan.

Arbetsordning skåp

  1. Såga ut och sätt ihop ramen
  2. Sätt dit botten av kryssfaner
  3. Tillverka dörren med hjälp av limknektar
  4. Gör fästen för krokar
  5. Måla utifrån ett estetiskt kulturellt utryck
  6. Fäst dörrenmed hjälp av gångjärn och sätt dit krokarna
  7. Redovisa skåp

V10

Ppt färglära

Experiment i grupp av gångjärn.

V9

Titta på Prezi, estetiskt kulturellt utryck. https://prezi.com/ekmip11taw-v

Genomgång av hur krokarna kan förberedas och hur man kan använda projektorn för att rita mönster.

Måla, bets, linolja
V7

Monsterquiz


V6

Repetera namn på verktyg och spiksorter.

Stäng skåpdörrar

Limma dörren

Quiz (Korsord på its om nyckelskåpen)

V5

Spika dit baksidan med kryssfaner. Använd dyckert och lim.


v4

Rep säkerhet

Se kamraternas tips padlet (https://padlet.com/edvin_thornholm/z6ffj7uv6i)

Film ”ett litet skåp” https://youtu.be/d_gLY6wUV7g

Alla testar sammansättning med provbit, bordsvis.

Hur gör vi med en bit som är nästan lagom lång.
V3

Nya platser

Säkerhetsgenomgången länk

Introduktion skåp eller nyckelskåp

1 skiss, storlek, form, vad ska skåpet innehålla.

2 prata med kamrat

3 såga 90 gradersvinkel, lämplig såg? (ev vinkelhake)

V51

Paddel

Vad har varit lätt, svårt och ett tips.

  1. öppna appen Padlet
  2. gå in som gäst
  3. scana qr
  4. Gör ett inlägg genom att tryck på + längst ner till höger

V49

Slöjden i samhället (https://prezi.com/fnqiu7pd_6as)

Monsterquiz luffarslöjd

V48

Skål i rotting. Se https://youtu.be/smVBKWFtKr0

Redovisning luffarslöjd, se youtube klipp på projektorn.

V47

Vad är galvaniserad tråd?

Redovisning skåp

  • Vad är du nöjd med och varför?
  • Vad är du inte nöjd med och varför?
  • Vad gjorde du för färgval och vad betyder den färgen för dig?

V46

Monsterquiz repetition

Alternativa material

Redovisning luffarslöjd på its, lägga ut en bild. Se instruktionsvideo.

V45

Quiz (Korsord på its om nyckelskåpen)

Vissa tvinna tråd, olika tänger samt göra tråden slät.

Vissa på min skål.

V43

Ppt luffarslöjd https://orebrokommun-my.sharepoint.com/personal/edvin_thornholm_orebro_se/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=pCOm0MHYYbEZdpyw%2bah3N6wfpZau1Rd642e%2fQowChyA%3d&docid=06cfdbde5424c4cd280df01665370cf04&rev=1

v42

Start luffarslöjd


V41

Uppsättning, olika väggtyper.

  • Trä
  • Gips
  • Betong

Hur gör jag för att inte borra för djupt?

Vill du veta mer, se gärna hemma på: http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2280578

Redovisningsfrågor, se v 40

V40

Diskutera i grupp vad olika färger betyder: ex blå, röd, grön, svart, vit

PowerPoint färglära

Redovisning enskilt: video, ljud eller skriftligt:

  • Berätta kort om någon del i processen, använd slöjdspecefika begrep.

Frågor som ska besvaras i gruppredovisningen:

  • Vad är du nöjd med och varför?
  • Vad är du inte nöjd med och varför?
  • Vad gjorde du för färgval och vad betyder den färgen för dig?

V39

Gångjärn, olika modeller. Experimentera i mindre grupper.

V38

Vi börjar med att titta på en marble machine, vilket material har man valt och varför?
Hur får vi ditt krokar på insidan.

Genomgång ytbehandling olja och bets.

V37

Genomgång slipmaskin, repetition: rasp, fil, sandpapper.

Hur ska dörren tillverkas och designas.

V36

Gå igenom kryssfaner och hur bottenplattan spikas fast.

Olika spiksorter.

Hur lagar du med lim och sågspån alt spackel.

Kamratbedömning
Berätta kort hur du tänkt och dina lärdomar hittills av ditt arbete. Din kamrat ska kommentera en stjärna och en önskan.

V35

Film ”ett litet skåp” https://youtu.be/d_gLY6wUV7g

Genomgång skruvförband och ev hyvel

Skruvdragare/borrmaskin, bits, skruv


V34

Nya platser

Film varför har vi slöjd

Säkerhetsgenomgången länk

Introduktion skåp eller nyckelskåp

1 skiss, storlek, form, vad ska skåpet innehålla.

2 prata med kamrat

3 såga 90 gradersvinkel, lämplig såg? (ev vinkelhake)