Läsåret 17/18

Vecka 7

Vikarie – Sofia

  1. Redovisningsfrågor. Lämna in uppgiften. Kom ihåg att skriva ditt namn. Du behöver inte vara klar med broderiet för att göra den här uppgiften.
  2. Fortsätt brodera.
  3. Extra: knyta band.

Vecka 6

1.Övning: Arbeta i grupp. Bilda olika stygn tillsammans. Viska och visa. Jag bestämmer stygn och delar in i grupper.

2.Läs mina kommentarer. Fundera på svaren.

3.Fortsätt brodera. Kom ihåg att arbeta med detaljer och bakgrund. Annat material.

Har du lärt dig två olika sorters stygn?

Vecka 5

  1. Film om olika stygn. Fritt broderi
  2. Resonera      -Vad vill du uttrycka med din emoji?  -Hur påverkar färgval, stygnval och material uttrycket?  Koppla ihop känslan med dina val. (Arbeta i par.)
  3. Brodera – Vilka stygn passar till ditt broderi? Vilka andra material och tekniker kan duanvända dig av för att förstärka uttrycket?
  4. Återsamling och städning

Vecka 4

  1. Vad heter stygnen? Övning.
  2. Kamratbedömning. Två bra saker och ett tips. Titta på formen, stygnen, färgval etc.
  3. Brodera
  4. Resonera      -Vad vill du uttrycka med din emoji?  -Hur påverkar färgval, stygnval och material uttrycket?  Koppla ihop känslan med dina val.
  5. Brodera
  6. Återsamling               Kom ihåg: Börja samla på plastförpackningar till vårt miljöprojekt.

Vecka 3

Material och länkar filmer hittar du här:

Fritt broderi med applikation

  1. Varför använder du dig av emojis? EPA
  2. Olika stygn. Vilka stygn passar till din emoji?
  3. Brodera.
  4. Städa och återsamling

1. Startuppgift

2. Läsåret och säkerhet

3. Första projektet

Vecka 51

Vi gör klart och utvärderar terminen.

 

Vecka 50

Monsterquizz

Fortsätt med virkning.

Utvärdering av lektionen

Vecka 49

  1. Startuppgift
  2. Repetition
  3. Virka på.
  4. Utvärdering och gemensam avslutning.

vecka 48

Nytt projekt- garngraffiti

  1. Startuppgift
  2. Diskussion – Vad vill vi uttrycka/förmedla med vår invirkade boll?
  3. Genomgång -virkningens grunder
  4. Virka på.
  5. Utvärdering av lektionen.

Filmer som du kan behöva i ditt arbete med plast.

Beskrivning till necessär

Beskrivning till fodral

Så här smälter du plast

 

vecka 47

Vikarie

Arbeta vidare och plastarbetet.

Om du blir klar: fördjupa dig i att följa instruktioner om hur du knyter olika band.

Vecka 46

1. Startuppgift texter på kläder – budskap

2. Rösta

3. Diskutera miljöuppgiften

4. Arbeta med plast.

5. Städa

6. Visa nästa projekts PP
Vecka 45

1.Vad ska du tänka på när du analyserar?

2. Arbeta vidare.

3. Analysera skriv på Its.

4. Fortsätt arbeta.

5. Städa
Vecka 43

  1. Fundera på vad ditt mål är idag. Skriv på en lapp.
  2. Arbeta med ditt projekt.
  3. Avsluta med att utvärdera lektionen.

Vecka 42

1. Film om skräp

 Film om plast

Fleece

Hur påverkas du av filmen? Vilka ord fastnade du för?

2. Hur kan du sy ihop plasten till ett stycke?

3. Arbeta efter din skiss och filmer/instruktioner.

Vecka 41 Återuppfinnare

1. Startuppgift – Vad kan du om plast? Vad kan du skapa av plasten?

2. Genomgång av uppgift och miljöuppgift på Its.

3. Planera och arbeta efter instruktionerna. Kom ihåg att fota och lägg in bilden på Its.

4. Vad har du lärt dig om plast idag?

Vecka 40

Vikarie

Gör klart broderiet. Kom ihåg att arbeta med bakgrund och detaljer.

När du är klar skriver du en lapp med ditt namn och sätter fast på baksidan av broderiet.

Lägg broderiet i din mapp med din planering. Detta ska sedan lämnas in till mig.

Om du känner dig klar innan lektionen är slut så får du knyta band eller börja planera vad du ska skapa av plast. Detta projekt startar vecka 41. Kom ihåg att ta med plastpåsar, plastförpackningar etc, om du har.
Vecka 39

1. Startuppgift – vad heter stygnen?

2. Brodera vidare.

3. Genomgång redovisningsfrågor.

4. Städa och återsamling med information om kommande miljöprojekt.

Vecka 38

1.Startuppgift- gerillaslöjd/garngraffiti

2. Brodera vidare. Titta igenom PP. Träna på att resonera.

Vecka 37

1. Startuppgift Läs text-identifiera-rita-analysera-prova-diskussion.

2.Presentation av andra stygn.

3. Tankar om broderiet. Två stjärnor och en önskning.

4. Fortsätt med broderiet.

5. Städa

Vecka 36

Vikarie

Repetera förstygn, fästa tråden och titta på film om fritt broderi. Fortsätt med ditt broderi.

Vecka 35

  1. Startuppgift
  2. Diskussion om barnarbete – textila märkningar.
  3. Vi fortsätter projektet emoji -fritt broderi med applikation: Emoji
  4. Vi går igenom arbetsgången och förstygn.
  5. Exit pass

Vecka 34

1. Startuppgift

2. Läsåret och säkerhet

3. Första projektet
—————

Vecka 23

Sista lektionen. Utvärdera-gör klart sidan 6, 7, 8 och 12 i boken – slutför dina arbeten.

Tryck på länken för att komma till utvärderingen.

På slutet får ni som önskar spela monsterspelet.

Tack för den här terminen!

Vecka 22

Eget arbete och ev nytt spel.

Vecka 21

Spel

Virka vidare.

Eget projekt.

Vecka 20

Glada Hudik

Vecka 19

Hur kan en  virkbeskrivning se ut och hur läser man den?

Pallen: Hur vet du att färgvalen är hämtade från Pokemon bilden? Vad behöver vi förändra?

Vem gör vad?

Vecka 17

Vi fortsätter med projektet.

Skillnad stickat-virkat

Kom ihåg att läsa kommentarer på Its, miljöuppgiften.

Vecka 16

Virkprojekt- virka in en pall

1. Genomgång och syfte

2. Hur fungerar tekniken virkning?

Virkskola med bilder

Film: Löpögla och luftmaska

Film: Fastamaskor
Vecka 14

Hur tillverkas fleece och vad är det gjort av?

Fleece

  1. Gör klart miljöprojekt och ta en bild.
  2. Eget arbete
  3. Extra: arbetsboken sid. 10-11, 16-22

Vecka 13

  1. Spel
  2. Skapa i plast – fota när du är klar.
  3. Nu kan du skapa en sak till av plast eller eget arbete. Vad behöver du träna på?

Förslag på eget arbete:

Armband av pärlor och säkerhetsnålar, sy efter en beskrivning (titta i pärmarna), sy en mössa, sy en handduk, nålfilta

Extra: arbetsboken sid. 10-11, 16-22

Vecka 12

1. Its – svara på fråga 3 och 4. OBS spara som utkast.

2. Arbeta

-Skapa i plast – fota när du är klar. Om du har gjort punkt 1-4 på Its så skickar du in uppgiften.

-Gör klart annat arbete.

3. Städa

Extra: arbetsboken sid. 10-11, 16-22

Vecka 11

1. Plast och miljö – vad minns du?

2. Fortsätt arbeta med konstruktion och sömnad. Pröva dig fram.

3. Vad är lätt/ svårt/ klurigt när du skapar i plast jämfört med sömnad i vävt tyg? EPA

4. Arbeta vidare.

5. Städa

Vecka 9

Miljöprojekt

1. Genomgång med film

2. Planera och börja konstruera.

3. Städa

4. En miljötanke – Vad kan du göra för miljön?
Vecka 7

Brodera klart.

Småprojekt. Liten kudde, gosedjur, pärla

Its.
Vecka 6

Mål: Alla tränar på att resonera och granska sitt broderi.

1. Idag börjar vi lektionen med att plocka fram broderierna. Logga in på Its. Gå till klassrummet – slöjd -broderi

Uppgift: Tolka och resonera om broderiets färg, form, känsla och material. Kom ihåg att koppla tankarna till inspirationskällan naturen. Förklarar varför.

  • Använd dig av frågorna.
    •  Vad tänker du på när du tittar på broderiet?
    •  Hur ser man att broderiet är inspirerat från naturen?
    •  Varför valde du färgerna och formerna?
    •  Vad får du för känsla?
    •  Hur har du arbetat med ytan för att få ett visst uttryck? (Applikation, stygn)
    •  Vad händer med uttrycket om du byter ut en färg eller stygn?
  • Ta kort på ditt broderi.
  • Lämna in uppgift.

2. Arbeta

Brodera vidare.

Arbetsboken sidan 12 ska göras klart. Extra sid 10-11.

3.Gemensam avslutning

Vecka 5 kort lektion

Övning: Resonera och tolka – Vad  uttrycker broderiet?, Vad tänker du på när du tittar på broderiet? Vad får du för känsla? Hur har arbetat med ytan för att få ett visst uttryck? Vad händer med uttrycket om du byter ut en färg eller stygn?

images

Alicia har lånat ut bilden till vår övning. På hennes blogg hittar du fler broderier: http://aliciasivert.blogspot.se/2015/10/farfarstugan.html

Vecka 4

1. Olika stygn. Vad väljer du? Dela in i olika grupper.

2. Brodera

3. Övning – bilda olika stygn med hjälp av varandra.

4. Brodera plus sidan 12

5. Städa
Vecka 3

  1. Inspiration
  2. Hur kan du utveckla din formgivning (broderi)  – tänk på naturen?
  3. Brodera vidare och gör sidan 12 i  arbetsboken.
  4. Städning och samling

Vecka 2

1. Samling med placering och säkerhetsrutiner.

2. Arbetsområden våren 2017

3. Introduktion och genomgång om Fritt broderi. (Du har redan börjat på ett broderi)

4. Arbeta efter instruktioner (PP)

5. Städa och återsamling.

2016
Vecka 50

Sista lektionen för terminen.

Utvärdering

Göra klart.

Här hittar du filmer på hur du broderar olika stygn.
Vecka 48-49

1.Övning

2. Att göra:

-Skräp

-Brodera klart och montera (tavla, kudde….)

-Prova virkning – virka av tygremsor-återbruk.
Vecka47

Vi delar med oss av våra erfarenheter från förra veckan: Vad är lätt / svårt i arbetet med skräp?

Extra: broderi
Vecka 46

Film – Plast

Fortsätt arbeta med skräp.

Extra: broderi

Vad kan du göra för att minska sopberget? Skriv på post-it lapp.

Vecka45

Nytt projekt- återbruk/återuppfinning- miljö

Vad kan du sy av dina gamla plastförpackningar?

Vi går igenom projektet, film och planerar.

Extra: fortsätt brodera.
Vecka 43

Idag börjar vi lektionen med att plocka fram era  broderier. Uppgift: Tolka broderiets uttryck och resonera om färg, form, känsla, material, och naturen.

Brodera vidare.

Montera.

Vecka 42

Övning: Resonera och tolka – Vad  uttrycker broderiet?, Vad tänker du på när du tittar på broderiet? Vad får du för känsla?

images

Alicia har lånat ut bilden till vår övning. På hennes blogg hittar du fler broderier: http://aliciasivert.blogspot.se/2015/10/farfarstugan.html

Testa på stygn nr 2.

Vecka 40-41

Under lektionen går jag runt och lyssnar när du motiverar dina färgval och former. Koppla dina tankar till inspirationskällan: naturen. Finns det andra kopplingar?

  1. Tips på olika stygn. (Om du känner att du behöver)
  2. Arbeta med ditt broderi. Nu är det dags att prova på ett nytt stygn. Under lektionen arbetar du också med sidan 12 i arbetsboken.
  3. Kryssa i var du befinner dig i självbedömningsmatrisen.

Vecka 39

1. Övning (få i tråden i nålsöga och göra knut)

2. Genomgång av stygn och arbetsbok.

3. Brodera

4. Kamratbedömning

Vecka 38 Studiedag
Vecka 35

Idag ska vi gå igenom olika stygn, skapa en tittram, välja tygdel, och stryka.

Inspirationsfilm: Broderi

Olika sorters stygn:Stygn
Vecka 34

1. Samling med placering och säkerhetsrutiner.

2. Arbetsområden hösten 2016

3. Introduktion och genomgång om Fritt broderi.

4. Arbeta efter instruktioner (PP)

5. Städa och återsamlande.

Vecka 14 och framåt

Tryck på fliken år 5 trä. Där finns uppdaterad information om projektet.

Vecka 13

Vi fortsätter vårt gemensamma projekt från i höstas.

Omstart Örebro 750 år

  1. Samling i träsalen för att titta på ppt
  2. Ena gruppen går till textilsalen andra stannar i träsalen för att gemensamt lägga upp bitarna i pusslet. Fota!
  3. Vad behöver göras och hur tar vi nästa steg framåt.
  4. Arbete i valfri sal.

Vecka 5 – 11
Vi har börjat ett nytt projekt, sömnad.

Arbetsområde: Sömnad + ordkunskap + beskrivning + produkt=ökad förståelse och begreppsanvändning

”Medveten träning av begrepp kombinerat med praktiskt arbete ger en ökad förståelse och användning av begrepp”.

Här kan du  läsa mer om projektet.

https://orebrokommun-my.sharepoint.com/personal/asa_ehrnstrom_orebro_se/_layouts/15/guestaccess.aspx?guestaccesstoken=YGrn6g4YXpnEBePlE%2bUFefxHeFTt2tvaG8kQD8Lk7oc%3d&docid=090d00bab067b424096271a4b13f997fa

Vecka 4
Onsdagsgruppen har funderat på virkningens möjligheter.
Vi undersökte om det gick att virka i plast, läder, resår, tygremsor etc.

Läxa till vecka 5. Ta med en bild som du tycker om. Bilden ska du använda som inspirationskälla i ditt arbete.
Nästa vecka börjar ett nytt projekt gäller båda grupperna.

Vecka 3
Idag har vi provat på virkning.
Hur gör man en löpögla?
När kom virkningen till Sverige?
Vad är en luftmaska?
Vad kan man virka?
Vad är en analys?
Hur ska man tänka när man väljer virknål?

Nästa gång fortsätter vi!

2015
Nu har vi börjat med kursen ”Fritt broderi”.V

Inspirationskälla: http://www.ungafakta.se/tv/?program=broderi