V10

Miljöaspekt av aluminium, visa delar av ppt. Se länk

V9

Individuella redovisningar.

Fortsatt genomgång av skålslagning.

  1. Markera ut mitten i aluminium eller stål.
  2. Rita cirkel med passare
  3. Klipp åttakantig, sextonkantig osv
  4. Fila och smärgelduk
  5. Använd kullhammare och skålform ett två och tre

v7

Genomgång redovisningsfrågor, ligger på its.

Samt hur du lägger till en bild.

  1. Räkna upp sju verktyg och material du använd.
  2. Vad blev du inte nöjd med, varför?
  3. Vad blev du nöjd med, varför?
  4. Vilken trend valde du?
  5. Hur har du gjort för att den ska synas?

Inte så utvecklat svar. Ex:

Jag är missnöjd med vissa av mina fidgetspinners form för att de blev lite konstiga och ojämna.

Utvecklade svar. Ex:

Jag är missnöjd med vissa av mina fidgetspinners form för att de blev lite konstiga och ojämna. Jag hade kunnat göra det mer noggrant och använt skivputsen lite försiktigare så att de blev lite jämnare.

V6

Vi jobbar vidare där vi slutade

V5

  • Vi diskuterar först kvalité. Sedan tittar vi på filmen och diskuterar kvalité igen genom EPA
  • Kamratbedömning är enligt ”att eleverna ska förstå vad som är kvalitet i olika arbeten. Kamratbedömningen visar hur elever kan lösa samma uppgift på olika sätt”
  • Färgsättning, kort rep ppt från fyran. Se länk
  1. Berätta kort för varandra vad ni gjort och vad ni ska göra
  2. Ge din kamrat en positiv kommentar
  3. Ge din kamrat ett tips på något som kan bli bättre

V4

Genomgång olika typer av skruvar samt vilken längd behövs.

När måla? Innan eller efter skruvning.

V3

  1. Testa på egen i grupp att skruva ihop två brädor.
  2. Information om slöjden på itslerning.
  3. Genomgång skruvförband

Vad skrev ni förra veckan.

https://padlet.com/edvin_thornholm/t4pcy8wi8bug

V2

Vilka trender råder nu? Gör ett inlägg i padlet genom att tryck på + längst ner till höger, skriv eller ännu hellre lägg dit en bild av en trend.

Vill du använda appen padlet scanar du qr koden efter att ha loggat in som gäst

För att komma till anslagstavlan direkt gå in på

https://padlet.com/edvin_thornholm/t4pcy8wi8bug

  1. Säkerhetsgenomgång Se länk
  2. En meter förvaring Se länk
  3. Inspiration från Pinterest
  4. Start en meter förvaring

V51

Kursutvärdering på itslearning

Genomgång tavelögla och måla med roller.

V50

Skära rent och genomgång av getfot och dess användningsområden.

Repetion av härdning

V48-49

Start relief Se länk

Genomgång av verktyg och tekniker i bildhuggeri.

Vi pratar om härdning och varför det är viktigt för verktyg.

”För att man skall kunna härda järn, måste järnet innehålla minst 0,4% kol. Ja, det handlar alltså om kemi. Om järnet inte innehåller tillräckligt kol, så kan det inte härdas, dvs göras så hårt att man exempelvis kan tillverka eggverktyg som knivar och yxor.
Det finns två viktiga processer i härdningen. Dels är det själva härdningen där man genom snabb avkylning gör stålet hårt, och dels är det anlöpningen, som gör stålet segt och därmed användbart.”

V47

Test skålslagning och miljö

En del startar med relief.

v46

Vikarie

Extra: smycken och fiskedrag

Förbereda reliefen, skissa och gör i ordning på er bit lind.

V45

  1. Redovisning av skålarna.
  2. Ev emalj för de som vill
  3. Utdelning lind

V43

Monster quiz

 Fortsatt genomgång av skålslagning.

  1. Markera ut mitten
  2. Rita cirkel med passare
  3. Klipp åttakantig, sextonkantig osv
  4. Fila och smärgelduk
  5. Använd kullhammare och skålform ett två och tre
  6. Använd Faffen
  7. Skapa en fot


V42

Hur gruvdriften ser ut i Sverige idag Se länk

En liten film för gruvindustrin:

En film som kanske inte är lika positiv till gruvorna: http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=17&article=U101237-03

Att lära sig:

Fördel Aluminium
Går åt lite energi att återvinna
God korrosionsbeständighet – behövs inte fraliga kemikalier för undvika korrosion

Nackdel Aluminium
Går åt mycket energi att nyproducera
Aluminium finns inte i svensk berggrund – långa transporter

V 41

Inviduella redovisningar, samt ta foto.

Miljöaspekt av aluminium, visa delar av ppt. Se länk

Fortsatt genomgång av skålslagning.

  1. Markera ut mitten
  2. Rita cirkel med passare
  3. Klipp åttakantig, sextonkantig osv
  4. Fila och smärgelduk
  5. Använd kullhammare och skålform ett två och tre

 

V40

Inte så utvecklat svar. Ex:

Jag är missnöjd med vissa av mina fidgetspinners form för att de blev lite konstiga och ojämna.

Utvecklade svar. Ex:

Jag är missnöjd med vissa av mina fidgetspinners form för att de blev lite konstiga och ojämna. Jag hade kunnat göra det mer noggrant och använt skivputsen lite försiktigare så att de blev lite jämnare.

Genomgång skålslagning

  1. Markera ut mitten
  2. Rita cirkel med passare
  3. Klipp åttakantig, sextonkantig osv
  4. Fila och smärgelduk

V39

Genomgång redovisningsfrågor, ligger på its.

Samt hur du lägger till en bild.

  1. Räkna upp sju verktyg och material du använd.
  2. Vad blev du inte nöjd med, varför?
  3. Vad blev du nöjd med, varför?
  4. Vilken trend valde du?
  5. Hur har du gjort för att den ska synas?

V38

Vi jobbar vidare där vi slutade

V37

  • Vi diskuterar först kvalité. Sedan tittar vi på filmen och diskuterar kvalité igen genom EPA
  • Kamratbedömning är enligt ”att eleverna ska förstå vad som är kvalitet i olika arbeten. Kamratbedömningen visar hur elever kan lösa samma uppgift på olika sätt”
  • Färgsättning, kort rep ppt från fyran. Se länk
  1. Berätta kort för varandra vad ni gjort och vad ni ska göra
  2. Ge din kamrat en positiv kommentar
  3. Ge din kamrat ett tips på något som kan bli bättre

V36

Information om slöjden på itslerning.

Genomgång olika typer av skruvar samt vilken längd behövs.

V 35

Läs högt ur texten om barnarbete och vissa märkesguid.
Dela ut frågan och diskutera i grupp

Genomgång skruvförband

Resultatet av förra veckans padlet

V34

Vilka trender råder nu? Gör ett inlägg i padlet genom att tryck på + längst ner till höger, skriv eller ännu hellre lägg dit en bild av en trend.

Vill du använda appen padlet scanar du qr koden efter att ha loggat in som gäst

För att komma till anslagstavlan direkt gå in på

https://padlet.com/edvin_thornholm/t4pcy8wi8bug

  1. Säkerhetsgenomgång Se länk
  2. En meter förvaring Se länk
  3. Inspiration från Pinterest
  4. Start en meter förvaring

2016/2017

V20

Tiden från nu fram till sommarlovet är det valfritt slöjdarbete.

V19

Plickersutvärdering.

V18

Film från slöjden https://youtu.be/2YrRBD2nZa0

V 16

Tisdag

Vi arbetar vidare! Fundera på detaljerna. Hur vet jag att jag är klar med bilden?

Borra hål i varje hörn och montera bilden på rätt plats.

Onsdag

Vad får ni välja på när ni är klara?

      • Skål i rotting https://youtu.be/smVBKWFtKr0
      • Smycken utifrån de tekniker ni lärt er under årskurs fem.
      • Virkning (några av er har redan börjat)
      • Makrame – armband, trollslända (se filmen under fliken extraarbeten)
      • Handduk

V15(grupp onsdag)

Jobba vidare! Fundera på detaljerna. Hur vet jag att jag är klar med min bild?

V15 (grupp tisdag)

Samling i textilsalen.

Färg/tuschpennor

Vilken sal städa

Vem är er granne

Åsa och Edvin visar var sin bild och kommenterar den efter att ni tänkt kring bilderna (EPA)

Under lektionen ansvarar du för att göra frågorna på https://docs.google.com/forms/d/1foOCyzK2Y5Oz7zm49dNUjdMNVlWAXQ4pee_EPo_DbTk/viewform

v13

Omstart örebro 750 år

      1. Samling i träsalen för att titta på ppt
      2. Ena gruppen går till textilsalen andra stannar i träsalen för att gemensamt lägga upp bitarna i pusslet. Fota!
      3. Vad behöver göras och hur tar vi nästa steg framåt.
      4. Arbete i valfri sal.

v9-11

Vi jobbar vidare med holken. Redovisning v10.

      1. Vad har varit lätt?
      2. Vad har varit svårt?
      3.  En lärdom från detta projekt?
      4. Nämn en miljöaspekt.

Skriv först på mini whiteboard.
V7

Läxförhör med Plickers samt prov sammansättning för er som var borta v 6. Genomgång av äggoljetempera. Läs mer om äggoljetempera på http://norrgavel.se/inredningsdetalj/aggoljetempera/

V6

Läxförhör med Plickers samt prov sammansättning.

Genomgång äggoljetempera.

V5

Repitition av verktyg och spik.

Genomgång hur du limmar ihop två brädor till taket.

Hör ser vi strykmått, hovtång, spikförsänkare, lim, hammare , vinkelhake, skruvdragare.

Möbelstil, nubb, Trådspik, dyckert
V4 Lasse är vikarie.

V3

Projekt 2 (8 veckor)

Bygg en holk och ytbehandla med äggoljetempera utifrån följande förmågor:

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,

Repitition säkerhetsgenomgång.

Genomgång pelarborr.

Fågelholk
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/faglar/fagelholkar.1086.html

Fladermusholk

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/fladdermoss/fladdermusholkar.1037.html

Fjärilsholk

http://svenska.yle.fi/artikel/2009/03/21/fjarilsholk

Sammansättning, titta på : https://sarlaslojd.wordpress.com/2014/03/04/nagra-sammansattningsmetoder/

Spika: http://youtu.be/G5V4AlifGuM

V2

Gruppredovisning av ditt arbete.

Vad har varit lätt, vad har varit svårt. Vad är du nöjd med? Skriv först på mini whiteboard.

Påmin era kamrater om läxan på its lerning.

V50

Genomgång av äggoljetempera. Vi jobbar med förmågan att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. Läs mer om äggoljetempera på http://norrgavel.se/inredningsdetalj/aggoljetempera/

V48

Förhör med Plickers samt praktiskt prov

V47

Genomgång av pelarborren samt repitition lima tak.

Nedan kan du se vilket mått på borren du ska ha.
V46

Gå igenom:

      • ett hållbart spikförband
      • vinkelhake
      • dyckert
      • lim
      • furu

Bild spikförband

V45

Projekt 2

Bygg en holk och ytbehandla med äggoljetempera

Se

Fågelholk

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/faglar/fagelholkar.1086.html

Fladermusholk

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/fladdermoss/fladdermusholkar.1037.html

Fjärilsholk

http://svenska.yle.fi/artikel/2009/03/21/fjarilsholk

Vi kommer jobba med följande förmågor:

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,

välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,

Sammansättning

Titta på : https://sarlaslojd.wordpress.com/2014/03/04/nagra-sammansattningsmetoder/

spik: http://youtu.be/G5V4AlifGuM


V43

Vi tar paus från projekt 1

V42

Börjar ni bearbeta ytan.


Så här kan man göra för att rita av sin bild, dvs dela upp bilden i rutor.

V40

Här kommer länken till powerpointen för vårat gemensama projekt örebro 750 år Klicka här

Vi kommer att jobba med följande bilder:



V37

Vi kommer att gå igenom säkerhetsrutinerna i slöjden:

https://drive.google.com/open?id=1-adi3e4Bxfb4Xreb2DumXIsH0Beu733m8sO-ryWiXFQ

Här kan du se hur du driver en skål: